Bør du bygge ny hjemmeside eller pusse den opp?
Vurderer du å produsere ny hjemmeside? Vi ser nærme på hva som vil lønne seg for din situasjon. Hjemmesiden er som hovedregel den viktigste markedskanalen bedriften har for å nå ut til potensielle kunder. Faktisk så starter hele 90% av alle kjøpsreiser i Norge ved et søk i Google. Kunden leter etter informasjon om det du tilbyr, informasjon om deg og ikke minst danner de seg et inntrykk av bedriften din. Gode landingssider er derfor helt essensielt for å treffe dine potensielle kunder. Isteden for at de havner hos konkurrenten vil de være mer interessert i deg. Du kan nesten sammenligne hjemmesiden din som en fysisk butikk. De fleste vil få et dårlig inntrykk av en butikk som er rotete og uoversiktlig. Det ender med at de ikke finner det de leter etter og forlater butikken.
Hva bør jeg gjøre? Bygge ny hjemmeside eller forbedre den gamle?
Du har forstått at det er på tide å gjøre noe med hjemmesiden, men hva skal du gjøre? Skal du produsere ny hjemmeside eller pusse opp den gamle. Det kommer litt an på hvordan hjemmesiden din ser ut i dag, hvor god teknisk stand den er og hvordan den scorer på søkemotorer. Har du en hjemmeside uten noen form for teknisk oppsett for Google og/eller scorer veldig dårlig på Google, vil det beste være å reprodusere en ny hjemmeside fra bunnen av. Det er fordi Google allerede har indeksert hjemmesiden din, gjort seg en vurdering og fått et inntrykk av siden. Det er ikke alltid det er så lett å få Google til å gå fra et dårlig inntrykk til et godt på kort tid. Har den rangert deg rundt plass 100 eller dårligere på flere søkeord er det ikke sikkert du kommer oppover med det første.
Bygge ny hjemmeside
Du kan bruke det samme CMS systemet som du har brukt tidligere. Du oppretter et nytt sub-domene som senere vil erstatte den gamle siden ved å endre domenet. Ved å gjøre det på den måten vil Google og andre søkemotorer indeksere siden på nytt og med nye øyne. Du vil da kunne oppnå en god plassering i søkeresultatene på relativt kort tid. Men det forutsetter at det er gjort en grundig jobb med hjemmesiden.
Nå som du først har startet på nytt må du sette deg inn i hvordan man setter opp en side med det tekniske i bunn. Lag en plan på hva siden skal inneholde og tenk ut hvilke søkeord kunden din bruker for å finne dere på nett. Det er typisk stikkord om hva du driver med eller produktet du selger.
Med innhold og SEO i fokus vil du få en hjemmeside som har gode forutsetninger for å score bra på søk i Google og du vil være godt synlig for de som søker etter dere. Men her vil også eksterne faktorer som konkurransesituasjon være utslagsgivende. I enkelte bransjer og for enkelte geografiske områder er det blitt investert mye i nettopp synlighet på nett og SEO. Derfor bør man også se på sine 5 største konkurrenter og de bedriftene som kommer høyest i søkeresultatene du ønsker. Hvordan er nettsidene deres, og hvordan kan du sy sammen en enda bedre side?
Du kan lese mer om SEO og synlighet på nett i artikkelen våres her.
En dårlig rangert hjemmeside
Hvis du har en hjemmeside som enten har nøkkelord på bunn av førstesiden eller andre siden i søkeresultater og har en generell grei siden eller at du ser at du faller bakover fra førstesiden kan det hjelpe å bare strekke opp den eksisterende siden.Det fine med å gjøre hjemmesiden så søkemotor vennlig som mulig er at det er gratis å ligge på si første plass eller førstesiden på søkeresultater. Det koster selvfølgelig med arbeidet med hjemmesiden, men utenom det er det ingen kostnader per klikk eller lignende som man har ved å annonsere seg på søkeresultatene.
Et annet viktig punkt er også brukergrensesnittet på hjemmesiden. Er den uoversiktlig, vanskelig å navigere og informasjon er litt spredt vil det føre til at potensielle kunder snur og heller sjekker ut konkurrenter.
Godt over halvparten av google søk og besøkende på en hjemmeside er gjennom telefon. Det vil derfor være viktig at mobilversjonen er like godt optimalisert som skrivebordsversjonen
Strekke opp den eksisterende hjemmesiden
Det andre alternativet er å pusse opp den hjemmesiden du allerede har. Se igjennom det du har på siden og bruk analyseverktøy for å se hva som er dårlig på siden og finn ut av hvilken side som tiltrekker seg minst besøkende. Det finnes mange gratis og betalte analyseverktøy som ligger tilgjengelig på nett. En side med dårlig kvalitet kan være med på å gi Google et dårlig helhetsinntrykk og gir deg dårlige plasseringer. Finn ut av hva sidene mangler og gjør de endringene som trengs for å søkemotoroptimalisere siden
Trafikk
Nå som ny hjemmeside er oppe og alt er optimalisert er det en viktig faktor som gjenstår. Det er å generere trafikk til hjemmesiden. Uten trafikk vil ikke Google over tid la deg beholde de gode plasseringene. Det er flere metoder for dirigere trafikk til hjemmesiden. Det kan være gjennom annonsering i sosiale medier, display annonsering på andre internettsider, blogg eller artikkel innlegg som forteller om et spesielt tema knyttet til det du driver med. Ved å lage artikler med søkeord kunder søker på vil du kunne tiltrekke potensielle kunder som søker på en problemstilling til din hjemmeside.
Google Analytics
For å kunne lese og analysere trafikken er Google Analytics et viktig verktøy. Her er det mange måter å overvåke sidene på. Blant annet har du mulighet til å se hvilken side som får meste og minst trafikk. Da er det lurt å se etter hva de forskjellige sidene gjør bra og hva som er dårlig. Dersom siden med lite trafikk har god kvalitet innholdsmessig og teknisk, vil det være lurt å kjøre en markedsføringskampanje på den siden. På den måten får du tiltrukket trafikken, som igjen vil føre til videre aktivitet på hjemmesiden.
Andre gode analyser er å se på brukeratferd og bounce rate.
Brukeratferd sier noe om hvem det er som besøker siden og hvilke interaksjoner de har på siden. Her kan du se om du har truffet riktige målgrupper og hvilken målgruppe som har mest aktivitet på siden. Bounce rate er en indikasjon som viser hvor mange besøkende som forlater siden og hvor lenge de er på siden uten å ha en interaksjon. Dersom denne raten er høy kan det bety litt forskjellig, men som oftes indikerer det enten at du har målrettet deg mot feil målgruppe slik at innholdet ikke er relevant for de, eller at siden ikke er brukervennlig eller at innholdet er dårlig produsert. Ved å følge med på analytics vil du få essensiell informasjon som kan brukes i videre arbeid på hjemmesiden.